Supergoda veg-biffar med pumpasås & sötpotatis

Dagens bilder är tagna med iphone eftersom jag har sålt min systemkamera. Inväntar nu en kompaktkamera, närmare bestämt en Sony dcr-rx100 som jag klickade hem igår. Den har fått sjukt bra betyg och är mycket smidigare att använda än en stor systemkamera, speciellt om ska vara på resande fot. Längtar tills den kommer!

IMG_1366 IMG_1368 IMG_1372

Ingredienser
1/2 purjolök
500 g vegfärs (jag använde anammas)
2 ägg
1,5 dl sojamjöl
1 ekologisk grönsaksbuljong
1 msk japansk soja
1,5 dl sojagrädde
1 msk fiberhusk
örtsalt, svartpeppar, lökpulver
sötpotatis
grönsaker till servering
sås: kvarg blandat med pumpapuré

Beskrivning
1. Finhacka purjolök och stek den i olja någon minut och tillsätt sedan färsen. Stek på medelhög värme i några minuter och blanda sedan ner matgrädde, soja och smula ner en grönsaksbuljong. Stek en stund till.
2. Blanda ägg och sojamjöl i en bunke och rör om tills det är klumpfritt. Blanda sedan ner färsen i äggblandningen. Rör till sist ner fiberhusk och kryddor och låt det stå och dra sig en stund.
3. Skiva sötpotatis och placera dem på en plåt högt upp i ugnen (225 grader i ca 15 minuter)
4. Forma färsen till biffar och stek i lite olja på medelhög värme. Gör en kall sås och servera till biffarna. (Jag gjorde min på pumpapuré, kvarg och kryddor)

Lämna en kommentar

Filed under Middag/lunch

Kommentera

