Saftigt lingonbröd

Pappa hade med sig en påse lingon till mig när han kom hit i helgen. Bär är ju bland det bästa man kan få, om man frågar mig. Ikväll bestämde jag mig för att baka något av dem och det hela resulterade i ett nyttigt och gott bröd. Det passar både som fikabröd till kaffet eller som frukostmacka med en ostskiva på.

bild 1 (3) bild 2 (2)
bild 4 (1)

Ingredienser (1 limpa)
3 dl valfritt mjöl (jag tog 2 dl fullkornsdinkel och 1 dl hasselnötsmjöl)
1 dl fiberhavregryn
1 dl turkisk yoghurt
1 dl mandelmjölk/vanlig mjölk
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 msk honung
1 mosad banan
en nypa salt
1 dl osockrade lingon (plus lite extra att lägga ovanpå brödet)
lite solrosfrön/andra frön att strö på brödet

bild 3

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör sedan ner det blöta. Smörj en brödform med kokosfett/smör och lägg i smeten. Strö över lingon och solrosfrön och ställ sedan in formen i mitten av ugnen. Efter 10 minuter sänkte jag till 150 grader och sedan lät jag den vara i ugnen i ytterligare 50-60 minuter.

Lämna en kommentar

Filed under Bröd

Kommentera

