I mitt skafferi..

mjöl vanilj
mjöl2
maaat 

På begäran kommer här en matrapport från mitt skafferi och tips på bra ingredienser att ha hemma. Sen behöver man ju absolut inte allt det här, jag är ju lite av en nörd och älskar att köpa matgrejer.

Jordnötssmör– Använder jag i princip till allt. Den är gjord på 99,3 % jordnötter och är god att blanda i yoghurt och kvarg. Brukar även blanda ut det med lite vatten eller mjölk och ringla över pannkakor. Använder den till bakverk, i gröt, i såser osv osv osv. Jordnötssmöret jag använder finns på Ica, tycker den är godare och har bättre konsistens än Kung Markattas som finns i hälsokostbutik.
Riven kokos och kokosflarn– Använder jag också i princip till allt
Kokosolja– Jag använder Kung Markattas kokosolja som finns i hälsokostbutiker. Den görs på kallpressade kokosnötter och är en bra fettkälla i mat och bak istället för smör. Jag steker i princip allt i kokosolja.
Kokosmjöl– Görs av kokosnötter som kallpressats på kokosolja och sedan torkat och malts till ett mjöl. Fiberrikt och proteinrikt.
Mandelmjöl– Är gjort på malda mandlar och innehåller därför mycket fett och protein, men mindre kolhydrater. Vill man inte köpa det färdigt kan man ju själv mixa mandlar till ett mjöl.
Vaniljpulver– Finns på Ica, grymt bra smaksättning. Jag använder det när jag gör egen glass, till efterrätter, bakning, eller som smaksättning i gröt och yoghurt. Behövs väldigt lite, så en liten burk räcker länge.
Kokosmjölk– Använder jag både till matlagning, till att koka gröt, till bakning, pannkakor, istället för grädde osv. Kommer snart lägga ut ett recept hur man gör sin egen kokosmjölk. Enkelt och billigt om man är en fattig student!
Sojamjöl– Ett hälsomjöl gjort på sojabönor. Använder det till brödbak, pajskal, pizzadeg osv.
FiberhuskTill brödbak, pannkakor och annat bak. Innehåller inga kolhydrater och är gjord på malda psylliumfrön. Den suger upp vätska och ger bra konsistens. Finns på Ica på glutenfria hyllan.
Proteinpulver med smak
– Använder det som smaksättning i gröt, yoghurt, bakverk, smoothie osv. Min är med chokladsmak, grymt gött.
Risentas musliblandning– Supergod musli som innehåller massa goda frön och nötter. Dock är det ju alltid bäst om man kan göra sin egen, blir billigast också.

Andra grejer jag alltid har hemma: Honung (använder alltid honung istället för socker), dadlar, kakao, bakpulver, fiberhavregryn, kanel, kardemumma, naturella nötter av olika slag, linfrön, solrosfrön, pumpafrön, russin, dinkelmjöl, vetekli, kruskakli, frysta bär, banan, kvarg och ägg.

Något jag ska köpa är Carobpulver, vilket är en sockerfri smaksättning med smak av kola. Finns säkert på hälsokostbutiker, annars går den att beställa här: http://www.ravarubutiken.se/torkad-frukt-och-sotning/carobpulver-100-g.php

4 kommentarer

Filed under Vardag

4 responses to “I mitt skafferi..

  1. Tack!! Blir att shoppa mjöl ist för kläder nästa månad 😉

  2. Vajdi

    Sjukt bra kiwiiii, fiberhusk är något vi måste börja med!!

  3. Ja det tycker jag Frida! Har ni testat det asgoda jordnötssmöret då? man blir beroende 🙂

Kommentera

