Köttfärspaj med bönor och chili

bild (64) bild (72)bild (65) bild (70)bild (68)
Har precis kommit hem från 45 minuters simtur med tjejerna som avslutades med bastu. Skönt att variera träningen lite. Känner mig heeelt slut i kroppen så nu blir det sängen bums.

Men först kommer receptet på köttfärspajen jag gjorde till middag idag. Pajskalet är ett bra grundrecept, sen går det ju att härska fritt över innehållet beroende på tycke å smak. Själv valde jag att slänga ihop en het köttfärsröra.

PAJSKALET
3 dl valfritt mjöl (jag använde 1 dl sojamjöl, 1 dl fullkornsdinkel och 1 dl vetekli)
3 msk kokosolja (vanlig rapsolja funkar också)
1 dl kvarg eller kesella
ev lite vatten om degen blir för torr

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman alla ingredienser och tryck ut i en normalstor pajform (ca 28-29 diameter). Nagga med en gaffel.
2. Förgrädda skalet i ugnen i ca 15 minuter
3. Höj värmen till 200 grader. Lägg fyllningen i det förgräddade skalet och grädda i ugnen i ca 25-30 minuter.

KÖTTFÄRSFYLLNING: Stek köttfärs med 1 hackad gul lök, 2 pressade vitlöksklyftor, 1 finhackad röd chili, 1 paket kidneybönor, 1 tsk sambal oelek, tomatsås, 1 tsk spiskummin och svartpeppar/cayennepeppar/salt/vitpeppar efter behag. Efter att jag hällt över blandningen i pajskalet strödde jag över majs och ost.

Lämna en kommentar

Filed under Middag/lunch

Kommentera

